Ahad, 2 Ogos 2009

Berfikiran Negatif vs Jumud

Aku tidak kisah jika seseorang itu mengatakan aku berfikiran negatif, atau pesimistik. Sebenarnya aspek berfikir perlu ada positif dan negatif, dengan mengambil contoh seorang researcher, kebanyakan mereka akan melakukan satu kajian dan optimis untuk mendapatkan result atau yield yang terbaik. Namun, sedar tak sedar kenapa research yang dilakukan di Universiti2 kebykn tdk dpt dikomersilkan and kenapa perlu la konsep 'transfer of technology' atau 'pilot scale' dalam pendekatan kejuruteraan? Ini kerana antara sebabnya mereka memikirkan kesan negatif dari kajian itu. Sebab itu, sebagai engineer yang bagus kita perlu berfikir secara makro, bukan secara mikro. Sbg contoh, kita boleh menghasilkan satu produk yang bagus, tapi adakah nilai pasarannya releven. Berfikiran negatif bukan beerti seseorang itu tidak optimis, mungkin ianya dibuat setelah melihat kesan secara makro.

Manakala, jumud bererti tidak bernyawa, atau boleh didefinasikan bermaksud fix atau pegun. Hal ini berlaku bilamana tidak boleh menerima pandangan selain apa yang kita tahu, dan sukar menerima pembaharuan yang dibawa oleh orang. Konsep ini menyebabkan kita akan berada statik pada tempat kita selamanya. Berfikir di luar kotak perlu untuk membawa perubahan tak kita dari pelbagai aspek, teknologi, atau kehidupan agar membawa sesuatu ke arah yang positif.

Bagi aku, positif, negatif, jumud, kolot itu tidak penting. Adakala terlampau positif juga tidak bagus, kadangkala kita akan syok sendiri dan mengatakan kita saja bagus, yang lebih bagus, meletakkan semua ini kene pada keadaannya.

*Terpulang kepada seseorang itu mengatakan kita ini negatif atau positif. Yang penting kita tahu tindakan kita kene pada keadaanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan