Selasa, 14 Julai 2009

Antara Cinta dan Cita-cita

Di sini aku cuba coretkan sebahagian puisi yang ku kutip dari blog; www.kapasitor.net.

****

Antara cinta dan cita-cita ,
Mengapa perlu ada yang pertama ,
Mengapa tidak dipilih yang kedua ,
Bukan kah mereka sama kepentingannya .

Antara cinta dan cita-cita ,
Bukan kah kita yang menentukannya ,
Asalkan betul pada caranya ,
Mereka berdua dapat bersama .

Tapi kamu bertanya ,

Adakah cita-cita menghalang cinta ,
Ataupun cinta yang melengahkan kita ,
Dalam odesi mencapai kerjaya ,
Yang belum tentu kekal selamanya .

Memang cinta memakan masa ,
Memang cinta menghabiskan tenaga ,
Tapi apakah erti cita-cita ,
Sedangkan diri kehausan cinta


****

Dalam puisi yang dicoretkan ini, ia benar menusuk jiwa. Ianya mengimbas kembali dikala aku melangkah keluar dari menara gading. Aku kita itu 'very ambitious'. Dan, aku sanggup mengorbankan CINTA demi cita-cita. Namun, aku tersungkur rebah kerana ku tidak mampu mencapai cita-cita. Syukur aku bangkit akhirnya.....


Meskipun aku bukan seorang seniman, baris-baris puisi ini cukup bermakna. Puisi hanya berkisar mengenai dua perkara, iaitu Cinta dan Cita-cita. Dua baris ini cukup penting untuk ditenung;

Adakah cita-cita menghalang cinta ,
Ataupun cinta yang melengahkan kita ,

Dan baris ini, mereka seribu pengertian kepada aku..

Tapi apakah erti cita-cita ,
Sedangkan diri kehausan cinta

P/s: Harap 'si dia' tidak mengulangi kesilapan seperti aku..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan